Hoe blijf je gezond nu je thuis zit vanwege het coronavirus?

Of je het nu wilt om niet, we hebben er allemaal mee te maken: het Coronavirus. Het normale leventje is even helemaal op zijn kop gezet, we blijven zoveel mogelijk thuis, vakanties die gecanceld zijn etc. etc. De meeste van ons zitten de hele dag thuis, dat betekend een nieuwe situatie waar je wellicht aan moet wennen. Je dagelijkse routines vallen weg, je kan je eenzaam voelen of je kan je gaan vervelen. Dit kan veel invloed hebben op je eetpatroon..

Bekijk het positief.
Toch biedt deze periode en het vele thuiszitten de kans om weer in contact te komen met je lichaam, met aandacht je eten klaar te maken, nieuwe recepten te proberen en de tijd te nemen om te eten. Want juist in deze tijd is gezond eten en het optimaliseren van je gezondheid erg belangrijk.

Hier volgen  tips om je te helpen een gezonde routine op te bouwen in deze nieuwe situatie.

  • Creëren een ochtend routine.
    Een goed begin is het halve werk en op een gezonde manier de dag beginnen zet de toon van de dag. Begin de dag altijd met een glas water en maak een gezond ontbijt voor jezelf klaar. Neem er de tijd voor nu je die hebt. Als je jezelf tijdens het ontbijt voorziet van voldoende voedingsstoffen zal je zien dat je een groot aantal uren geen behoefte hebt om te snacken.
  • Kies voor de juiste voedingsstoffen.
    Zorg ervoor dat je voldoende eiwitten, vetten en groenten eet. Deze zorgen ervoor dat je langer verzadigd bent en minder behoefte hebt aan ongezond eten en suikers. Eet voldoende fruit, hier zitten vitamines in. Vitamines (voornamelijk vitamine C) speelt juist nu in deze periode een hele belangrijke rol. Wil je meer informatie over welke voedingsstoffen de juiste zijn, laat dan een berichtje achter op de facebookpagina.
  • Maak afspraken binnen je gezind/familie. Het is een gekke tijd, maar dat iedereen thuis is betekent niet dat het vakantie is en alle routines losgelaten hoeven te worden. Maak afspraken binnen het gezin over eten. Spreek tijden af als jullie dat prettig vinden waarop jullie eten en bespreek de inname van tussendoortjes. Zorg dat je voldoende gezonde tussendoortjes in huis hebt zoals fruit, rauwkost en hummus, dit voorkomt dat er wordt gegrepen naar ongezonde tussendoortjes.
  • Neem de tijd om te koken.
    We hebben zo vaak haast en leven gejaagd omdat we continu dingen te doen hebben. En als wij niets te doen hebben, dan moeten onze kinderen wel naar sport of muziekles. Met liefde en aandacht koken is er daarom vaak niet bij. Besteed deze tijd om van het koken en eten een fijne bijkomstigheid te maken. Doe het samen, vraag de kinderen te helpen, neem er de tijd voor en maak er een gezellig samenzijn van. Dek de tafel mooi, steek kaarsjes aan, zet een rustig fijn muziekje op en neem de tijd voor het eten en voor elkaar. Zoek een aantal nieuwe recepten op die je lekker lijken en ga aan de slag. Het is fijn om creatief bezig te zijn met eten, dit ontspant en kan je tot veel inzichten brengen rondom je eetgedrag.
  • Beweeg.
    Creëer een beweeg routine. Ga alleen of met het hele gezin de deur uit om een wandeling te maken. Doe dit elke dag minstens een half uur. Komende tijd zullen wij je meer tips geven om ook in deze periode op een verantwoorde manier aan je beweging te komen.
  • Regulier je emoties.
    Gaat het gezonde eten toch lastig omdat je ineens veel tijd hebt, je onrustig, onwennig, onzeker of bang voelt? Onderzoek dan wat er is en betrek je lichaam erbij. Wat voel je? Zit er ergens spanning? Wat triggert dat jij ongezond gaat eten? Waar voel je dat in je lijf? Wat kan je doen om met die emotie te zijn zonder het weg te eten? Het helpt vaak om een glas water te nemen op die momenten, je even terug te trekken in een kamer, een rondje om het huis te lopen, eten uit te stellen en een uitstel wekker van een half uur te zetten of diep in- en uit te ademen naar je buik. Dit is een mooie kans om te leren omgaan met emotie eten en emoties de ruimte te geven.

Ervaar jij angst, onzekerheid of stress? Zoek iemand om hierover te praten of schrijf het van je af.  Wil jij extra tips over hoe je kunt werken aan je gezondheid, wil jij tips en tricks?
Wij bij Fysiotherapie de Waard willen jou ook hierbij helpen, stuur ons een berichtje via facebook, de mail of je kunt ons bellen.

Stay home, stay fit, stay healthy.