Wat is dry needling?
Dry needling is een behandelmethode welke is overgekomen uit Canada en wordt al jaren toegepast binnen de reguliere fysiotherapie. De fysiotherapeut prikt door middel van een speciale techniek je spieren aan, zodat deze snel en langdurig ontspannen raken. Het zijn met name triggerpoints welke worden aangeprikt in het lichaam. Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald, er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.

Dry needling: anders dan acupunctuur
Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet, die daar enige tijd blijven zitten en invloed hebben op de ‘energie’ in het lichaam. Bij dry needling gebruikt de fysiotherapeut meestal één naald, waarmee kortdurend de spier wordt geprikkeld. Met Dry Needling wordt op specifieke punten geprikt, de zogenaamde ‘triggerpoints’ en is daarmee geen ‘energiebehandeling’.

Triggerpoints
Een “Triggerpoint” is een knoop in een spier die niet alleen pijn in die spier veroorzaakt, maar ook in de nabij gelegen zenuwbanen en lichaamsdelen. Deze knopen kunnen ontstaan door tal van oorzaken, waaronder stress, overbelasting, verwondingen, alcohol of gebruik van chemische stoffen. Het menselijke lichaam bouwt de triggerpoints dus willekeurig en onwillekeurig op. Dat wil zeggen dat ieder menselijk lichaam triggerpoints heeft, maar dat je daar niet altijd last van hoeft te hebben.
De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsten, omdat ze vaak de oorzaak kunnen zijn van de klachten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:
• Pijn/stijfheid in een spier; pijn op ‘afstand’
• Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
• Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
• Pijn ontwijkend gedrag: je gaat ‘anders’ bewegen
• Tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid

Ontstaan van triggerpoints
Triggerpoints kunnen op verschillende manieren ontstaan:
– Acuut, bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of ongeluk
– Chronisch: door een langdurig verkeerde houding
– Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/of nek bij computergebruik (RSI, CANS)
– Overbelasting /blessures bij sporters
– Beschadiging van weefsel zoals bij een meniscus-letsel of een hernia
– Langdurige afwezigheid van beweging, bijvoorbeeld door gips
– Psychologische factoren zoals stress en depressie
– Slaaptekort
– Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak
– Kaak gerelateerde en hoofdpijn klachten

Wat doet de fysiotherapeut?
De fysiotherapeut analyseert eerst je klachten door een gesprek en gericht onderzoek. Daarna onderzoekt hij de spieren die mogelijk de pijn veroorzaken. De fysiotherapeut zoekt specifiek in die spieren naar de bewuste triggerpoints, waarna hij die plaatsen behandelt om de spieren te ontspannen.
De behandeling is gericht op het uitschakelen van de triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje raken de spieren ontspannen. Bij langdurige klachten behandelt de therapeut vaak meerdere spieren in je arm of been.

Het inbrengen van het naaldje voel je bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich kort aan. Dat geeft een soort krampgevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kun je makkelijk bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid of stijf aan, maar dat is vaak van korte duur.
Na de behandeling krijg je oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.

Wat kost Dry Needling?
Dry Needling kost niets extra. Het is onderdeel van je fysiotherapiebehandeling. De fysiotherapeut die Dry Needling toepast is hiervoor geschoold in drie opleidingsgebieden, armen en benen, de spieren rond de wervelkolom en hoofdpijn en kaakproblematiek. Deze fysiotherapeuten staan geregistreerd op https://www.dryneedling.nl/pages/fysiotherapeuten.php   Bij Fysiotherapie de Waard worden de behandelingen Dry Needling uitgevoerd door Carola.