Dit is waarom we ongemerkt meer snacken in deze corona tijden

De afgelopen weken hebben we een nieuwe bezigheid ontwikkeld: snacken. We zoeken dagelijks (als het niet ieder uur is) onze keukenkastjes af naar stukje chocola, een koekje of wat anders lekkers. Wanneer we onze maaltijd net achter de kiezen hebben, denken we alweer na over wat de volgende maaltijd zal worden. Komt dit je bekend voor? Schaam je niet, je bent zeker niet de enige.

Maar waarom zijn we ineens zo geobsedeerd door al die snacks en eten?

Snacks als middel voor stressvermindering.

We hebben goed nieuws voor iedereen die ook van deze snack neigingen heeft. Volgens Clarissa Lenherr, voedingsdeskundige, is het nu volkomen normaal dat we continu opzoek gaan naar zoete en zoute snacks. Door deze ietwat stressvolle periode en door ander levensritme waar we ons in bevinden, zijn we allemaal wat gestresst. ‘Wanneer we gestresst zijn scheiden we het hormoon cortisol af’, verteld ze. ‘Dit stresshormoon kan ons verlangen naar snacks vergroten.’

‘Als eerste kunnen onze favoriete snacks (chocolade, chips, koekjes en ga zo maar door) cortisol tijdelijk verminderen. Wanneer we deze gewoonte gaan herhalen, wordt het gebruikelijk om op deze manier te zorgen voor stressvermindering in het lichaam. Voordat we het weten, nemen we elke keer iets lekkers als we ons gestresst voelen.’

Oké leuk dat we dit nu weten, maar hoe kan je deze snack momentjes dan voorkomen?

  1. Zorg voor een goede nachtrust.

Wellicht slaap je de afgelopen tijd ook wat slechter. Dit kan komen door je nieuwe ritme, door stress of door andere factoren. Wanneer we niet optimaal slapen hebben we minder energie en wil ons lichaam via voedsel die energie aanvullen. Ook je hongerhormonen (ja ja die bestaan) zijn uit balans bij een slechtere slaapkwaliteit. Zorg dus voor een goede nachtrust, zet je mobiel, tabblet, tv minstens uur voordat je naar bed gaat uit. Zorg dat je relaxt en ontspannen ben. Drink niet teveel voordat je naar bed ga.

2. Je hebt geen honger, je verveelt je gewoon.

Stop het eindeloze snacken door ervan bewust te worden dat je lichaam geen honger heeft. Het is gewoon de verveling die ervoor zorgt dat jij denkt aan eten. Zorg dus voor afleiding en bezigheden gedurende de dag. Begin je dag met een verantwoord ontbijt en maak na het ontbijt een planning voor de rest van de dag. Zorg voor routine, regelmaat, ontspanning en verzin leuke activiteiten om te doen. Door regelmaat en afleiding zal je minder geneigd zijn om telkens naar die koelkast te lopen.

3. Zorg voor gezonde snacks.

Oke oke, ik weet zelf ook dat het in deze periode lastiger kan zijn om regelmaat en activiteiten te plannen (aangezien we zoveel mogelijk thuis moeten blijven). Zorg er dan voor dat je keukenkastjes, koelkast en fruitschaal gevuld zijn met verantwoorde snacks. Heb je zin in een snack, kies dan voor een lekker stuk fruit, snijd een komkommer in stukjes en maak gezonde dipsaus erbij, pak een rijstwafel met schijfjes tomaat erop.

Heb jij moeite met het verzinnen van verantwoorde tussendoortjes? Vraag dan ons om hulp, wij weten genoeg leuke, lekkere en verantwoorde recepten voor tussendoortjes.

4. Water.

Je hersenen verwarren soms het gevoel van ”dorst” met ”honger”.
Dus de volgende keer dat je denkt dat je trek krijg, drink eerst 1-2 glazen water. Wacht vervolgens +- 20 minuten, heb je daarna nog steeds trek? Kies dan een verantwoord tussendoortje. Zorg er dagelijks voor dat je 1,5 tot 2 liter water op een dag drinkt. Vind je water saai? Stop dat stukjes fruit, schijfjes komkommer of kruiden in je water.

Samengevat:

Vraag jezelf eerst af of je echt wel honger hebt voordat je de keukenkastjes opentrekt. Drink eerst een glas water en bepaal daarna of je wel echt een tussendoortje nodig hebt. Maar het belangrijkste voor nu: wees niet te streng voor jezelf. Het leven is op dit moment verre van normaal en aanpassen is niet eenvoudig.

Hopelijk hebben jullie weer iets gehad aan deze tips. Voor meer informatie of vragen over voeding en gezondheid gedurende deze corona periode zijn wij bereikbaar via de mail, telefoon en facebook

Stay home, stay fit, stay healthy