Begin september deelde wij al een bericht over het belang van bepaalde vitamines nu de wintermaanden bezig zijn. Het is eerder donker en de zon schijnt minder, hierdoor krijgt ons lichaam minder vitamine D binnen. Vitamine D speelt een belangrijke rol bij een goede werking van een gezond immuunsysteem. Dit woord heb je de afgelopen tijd waarschijnlijk vaak gehoord, een gezond immuunsysteem is zeker in deze coronacrisis enorm belangrijk.

Hoe krijg je dan voldoende vitamine D binnen?

Vette vis en eieren zijn voedingsmiddelen die relatief rijk zijn aan vitamine D, maar je moet er vrij veel van eten om het gebrek uit zonlicht enigszins te compenseren. Suppleren met een goed vitamine D-supplement is daarom (zeker in de herfst en winter) aan te raden. Nu de ‘R’ weer in de maand zit en het weer steeds druileriger wordt, is mijn advies dus om dit bij te suppleren. Wanneer we vitamine D suppleren is het altijd belangrijk om voldoende magnesium tot ons te nemen, dit is namelijk de cofactor van vitamine D. Zonder magnesium wordt vitamine D dus niet goed opgenomen.

Helpt vitamine D in de strijd tegen Corona?

Afgelopen tijd zijn er veel berichten rond gegaan waarin wordt beweerd dat het extra nemen van Vitamine D zou helpen tegen corona. Uit onderzoek bleek dat coronapatiënten met een vitamine D tekort maar liefst twee keer zo vatbaar zijn voor een dodelijke afloop.

“Er is steeds meer bewijs dat vitamine D het risico op luchtweginfecties zou verminderen, met enkele recente onderzoeken die suggereren dat mensen met lagere vitamine D-spiegels vatbaarder zijn voor corona”, zei hoofdonderzoeker professor Adrian Martineau van de Queen Mary University of London.

Gezonde levensstijl in deze tijd belangrijker dan ooit.

Naast het binnenkrijgen van voldoende vitamine D, zijn er meerdere vitamines en mineralen die een rol spelen in het ziekteverloop van het coronavirus. Resveratol, zink, mangaan, koper, vitamine C, vitamine K en glutathion zijn enkele voorbeelden.

Moet je nu naar de drogisterij rennen om al deze vitamines en mineralen te gaan kopen? Nee, dat zou ik niet adviseren. Vaak zijn de supplementen in de plaatselijke drogisterij niet van hele goede kwaliteit. Daarnaast zal ik altijd eerst adviseren om je eet- en leefpatroon te optimaliseren. Vitamines en mineralen kan je voldoende binnen krijgen uit een gezond eetpatroon, denk hierbij aan dagelijks 2 stuks fruit, minimaal 250-300 gram (verschillende) groenten, zuivelproducten, vlees, noten en gezonde oliën. Door dagelijks te bewegen en goed te eten kan jij zelf zorgen dat je immuunsysteem goed werkt en kan jij jezelf wapenen tegen virussen.

Wil jij weten of jij met je huidige voedingspatroon voldoende voedingstoffen binnenkrijgt? Houd dan een eetdagboekje bij van 2 a 3 dagen, je kan je eetdagboek dan bij ons inleveren en dan krijg je een advies over je huidige voedingspatroon.

Supplementen.

Zodra jij jezelf een gezond eet- en leefpatroon heb aangeleerd, kan het nuttig zijn om sommige vitamines extra te suppleren. Ik begon dit verhaal met dat we in deze maanden te weinig vitamine D binnenkrijgen, daarom zou ik zeker in nu adviseren om deze wel extra te suppleren. Vitamine D supplementen zijn goedkoop, laag in risico en algemeen verkrijgbaar.

Conclusie.

Een gezond immuunsysteem is nog nooit zo belangrijk geweest als in deze coronacrisis. Een gezond immuunsysteem krijg je door gezond en gevarieerd te eten en door bepaalde vitamines en mineralen extra toe te dienen d.m.v. supplementen.

Wil jij advies of meer informatie hierover? Vraag het ons, wij helpen je graag.


Bron:

Daneshkhah, A., Agrawal, V., Eshein, A., Subramanian, H., Roy, H. K., & Backman, V. (2020). The Possible Role of Vitamin D in Suppressing Cytokine Storm and Associated Mortality in COVID-19 Patients. medRxiv.