Het is bijna gedaan met de zomer. De lange avonden worden weer korter, de scholen zijn weer begonnen en buiten wordt het frisser. Het het is dan ook al weer september, wat betekend dat…


De ”R” zit weer in in de maand.

En dat houdt in dat we al snel een tekort opbouwen aan vitamine D, terwijl deze heel belangrijk is.
Terwijl Nederland toch al niet echt een zonovergoten landje is, spenderen we ook nog eens het grootste deel van onze tijd binnen. En gaan we toch naar buiten, dan smeren we ons grondig in met een beschermende zonnebrandcrème.
Helaas zorgt dit ervoor dat we nauwelijks nog vitamine D opnemen uit zonnestralen, terwijl de zon de belangrijkste bron is van deze voedingsstof. Veel Nederlanders kampen dan ook met een tekort aan vitamine D, terwijl deze stof juist cruciaal is voor je gezondheid.

Hoe kan je vitamine D binnenkrijgen?

Vette vis en eieren zijn voedingsmiddelen die relatief rijk zijn aan vitamine D, maar je moet er vrij veel van eten om het gebrek uit zonlicht enigszins te compenseren. Suppleren met een goed vitamine D-supplement is daarom (zeker in de herfst en winter) aan te raden. Nu de ‘R’ weer in de maand zit en het weer steeds druileriger wordt, is mijn advies dus om dit bij te suppleren. Wanneer we vitamine D suppleren is het altijd belangrijk om voldoende magnesium tot ons te nemen, dit is namelijk de cofactor van vitamine D. Zonder magnesium wordt vitamine D dus niet goed opgenomen.

Vitamine D en je humeur.

Erg interessant zijn ook de effecten op je humeur. Vitamine D stimuleert een gezonde aanmaak van het gelukshormoon serotonine, waardoor de kans op depressies aanzienlijk vermindert. Niet zo gek dus dat je je in de winter wat neerslachtiger voelt – je krijgt dan minder vitamine D uit de zon binnen!

Vitamine C.

Vitamine C is een echte weerstand vitamine en is daarom tijdens de ‘R’ maanden aan te bevelen. Vitamine C zit in fruit, groente, aardappelen, met name in koolsoorten, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien.


Advies nodig?

Ben jij benieuwd of je genoeg vitamines binnenkrijgt, wil jij advies hoe je zo gezond mogelijk de ‘R’ maanden door kan komen? Wij helpen je hier graag bij.

Wil jij advies over je leef- en voedingspatroon?

U kunt mailen naar jarka@fysiotherapiedewaard.nl

of bellen naar de praktijk 0184 – 63 54 46