Maandag 20 januari 2020, ook wel blue Monday genoemd.
‘Blue Monday’ is de naam, gegeven aan de datum voor de deprimerendste dag van het jaar.

De gezellige feestdagen zijn voorbij, de dagen zijn nog kort en donker en de zomer is nog ver weg. Ook het volhouden van je goede voornemens begint tegen te vallen. Dat stemt je niet blij en je kunt je door neerslachtige gevoelens laten meesleuren. Zou die derde maandag in januari dan ook echt zorgen voor een depressieve stemming?

Met deze 5 tips kun je deze dag in ieder geval goed de baas proberen te zijn:

Blijf werken aan je goede voornemens.
Dat je je goede voornemens nog niet heb gehaald is niet erg. Het is geen reden om in een dip te raken! Wees positief voor jezelf.

Let op je eetpatroon
Voeding kan onze stemming beïnvloeden.

Serotonine, dopamine en endorfine zijn hormonen die inspelen op onze gevoelens, ze worden ook wel de ‘’feelgood-hormonen’’ genoemd.

  • Serotonine zorgt voor prettig gevoel, je hebt vitaine B, calcium, magnesium, vitamine D en eiwitten nodig om dit aan te maken. Dit vind je in bijvoorbeeld melk, kwark, kaas, vlees, kip, schaal- en schelpdieren, ei, amandelen, (pecan) noten, pompoen- en zonnebloempitten, pruimen, sesamzaad, granen, zilvervliesrijst, dadels en linzen.
  • Endorfine, voel jij je ook altijd zo goed na het sporten? En herken je dat heerlijke, gelukkige gevoel na een flinke lachbui? Allemaal het gevolg van het stofje endorfine. Naast beweging kan je lichaam ook endorfine aanmaken door het eten van chocolade of hete pepers. Let op dit is helaas geen vrijbrief om elke dag een reep chocola te eten, het gaat hier om pure chocola en maar een klein stukje per dag.
  • Dopamine is een  stofje heeft een grote rol in je hersenen wat betreft het beloningssysteemOm dit te stimuleren kun je de juiste voedingsstoffen tot je nemen om de dopamine zo veel mogelijk te helpen. Amandelen, pure chocolade (minimaal 70%), eiwitten, vette vis, bananen, appels en aardbeien bevatten stoffen die je lichaam nodig heeft voor de aanmaak van dopamine.

Voeding die je humeur negatief beïnvloeden zijn transvetten (junkfood, pizza, gebak), suikers, alcohol en kant-klaar maaltijden.

Wil je meer informatie over wat voor rol voeding kan spelen bij jou humeur, gevoel en dagelijks functioneren? Neem dan contact met ons op, wij adviseren jou er graag bij.

Ga sporten.

In een depressieve bui maakt je lichaam stresshormonen aan, maar door slechts een half uurtje te sporten of te bewegen, kun je je eigen stemming al opvrolijken. Door bijvoorbeeld te hardlopen of te fietsen komen er geluksstofjes vrij in je lichaam die de stresshormonen afbreken. Dus sporten op Blue Monday is helemaal geen slecht idee!

En ten slotte:

GLIMLACH

Blijf glimlachen en wees vriendelijk tegen anderen, ook als je totaal niet in de stemming bent. De positieve energie die je uitstraalt, krijg je zeker terug! Je hersenen krijgen een signaal dat je lacht, waardoor je je ook beter zult voelen.