Bij een fitte en gezonde levensstijl gaat het niet alleen om de juiste voeding.
Zoals jullie weten speelt voldoende beweging, een goede nachtrust en weinig stress ook een hele belangrijke rol.

Wat ook een belangrijke rol speelt bij een goede gezondheid is: Vitamine D.

 

Wat is Vitamine D?

Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine die voorkomt in onze voeding. Bijvoorbeeld in vette vis, ei en vlees. Het wordt toegevoegd aan halvarine, margarine en sommige bak- en braadproducten. Daarnaast kan ons lichaam zelf vitamine D aanmaken door het contact van onze huid met zonlicht. Vitamine D is super nuttig in ons lichaam op de volgende manieren:

Waarom heb je Vitamine D nodig?

  • Vitamine D stimuleert de opname van calcium. Daarmee zorgt het ervoor dat we stevige botten houden.
  • Het speelt een rol bij een goede spierwerking.
  • Vitamine D helpt ons lichaam gezond blijven, doordat het een rol speelt in ons immuunsysteem.

 

 

Vitamine D uit voeding

Vitamine D komt van nature voor in een beperkt aantal voedingsmiddelen, zoals vette vis, lever, vlees, eieren en melkproducten.

Wanneer heb je een risico op een tekort?

Bij veel vitamines kun je een tekort makkelijk voorkomen door anders te gaan eten. Bij vitamine D is dit niet het geval. De hoeveelheid die we binnen krijgen met de voeding is namelijk véél te laag. Het overgrote deel maakt ons lichaam aan door contact met zonlicht. Als dit contact minder wordt, of als de aanmaak in jouw lichaam niet goed meer functioneert, ontstaat langzaam een tekort.

Het komt tegenwoordig ook steeds vaker dat jonge, gezonde mensen heel weinig in aanraking komen met zonlicht! We zijn tegenwoordig allemaal heel druk. Als je een kantoorbaan hebt waar je met de auto heen gaat, kom je niet zo vaak buiten.

 

Advies vitamine D uit zonlicht

Het wordt aanbevolen om dagelijks tussen 11.00 en 15.00, 15-30 minuten het hoofd, de handen en de onderarmen onbedekt aan het zonlicht bloot te stellen. Pas wel op met de volle zon! En smeer wel goed.

 

Wintermaanden.

Nu hebben we de mogelijkheid om voldoende Vitamine D op te doen in het zonnetje (ga ik vanmiddag zeker weer doen haha).

Maar hoe zit het dan in de winter? Hoe krijg je voldoende Vitamine D binnen in de winter?

Het lichaam bouwt in de zomer een buffer op, zodat je in de winter ook over voldoende vitamine D beschikt. Kom je in de zomer niet veel buiten? Dan is het verstandig om een vitamine-D-supplement te slikken. Neem in de wintermaanden het zekere voor het onzekere en neem dagelijks een vitamine-D-supplement van 10-20 mcg.

 

 

Leuk feitje:

Zonnebanken stralen meestal in zijn geheel UVA-licht uit, en soms een klein deel UVB-licht. Onder de zonnebank is er dus (bijna) geen aanmaak vitamine D.

 

 

Conclusie

In de zomermaanden is het heel simpel: geniet van de zon, maar doe het met mate. Loop een rondje in de pauze en fiets naar je werk of naar de sportschool! Dat is meestal al ruim voldoende om je portie vitamine D binnen te krijgen én het is ook nog eens gezond!

 

Geniet van het lekkere weertje en zorg voor je portie vitamine D vandaag!