Ojee..  Ben je al ruim 2 maanden bezig met FIT worden, komt je vakantie eraan!!

 

Voor sommigen een grote uitdaging, voor anderen een tijd om helemaal los te gaan. Alleen kan je met een weekje of twee los gaan, héél veel progressie teniet doen.. Dus vandaar dat ik graag mijn tips met jullie wil delen.

Allereerst zal je natuurlijk voor jezelf moeten beslissen wat je wilt gaan doen.. Wil je helemaal losgaan en nergens zorgen over maken? Dat kan natuurlijk ook. Maar dan moet je wel de consequenties onder ogen zien en je je niet schuldig gaan voelen wanneer je weer thuis komt. Wil je echter wel iets meer opletten, dan heb ik hier een aantal vakantie tips

 

  1. ONTBIJT

Dit is nog de kans om goed te starten! Vaak is ’s morgens je zelf-controle nog sterker aanwezig dan ’s avonds, dus maak hier gebruik van. Mocht je tegen een ontbijtbuffet in een hotel aanlopen, probeer dan toch wat gezondere keuzes te maken door mager beleg te kiezen en/of magere yoghurt met fruit te eten. Heel belangrijk: ontbijt goed zodat je niet gaat snoepen tussendoor, maar ontbijt niet teveel. Je bent meerdere dagen op vakantie, dus je hoeft niet al het lekkers in één dag te proberen. Kies ook weer voor een ontbijt met vezels en eiwitten.

 

  1. LUNCH

Zeker als je naar warme landen op vakantie gaat, is een salade als lunch een goede optie. Toch zin in een lekkere pizza als lunch? Deel hem dan met degene met wie je op vakantie bent.
Het slimst is te kiezen voor een lichte lunch (aangezien je al goed ontbeten heb) die bestaat uit groente en fruit (krijg je gelijk je vezels, vitamine en water binnen).  Zo kan je toch lekker genieten, maar krijg je ook de nodige groentes binnen en hou je de calorieën binnen de perken.

 

 

  1. DINER

Heerlijk uit eten op vakantie. Wie kijkt daar nou niet naar uit?! Pas alleen wel op dat dit niet iedere avond een driegangen menu wordt, tenzij je natuurlijk met wat extra kilootjes thuis wilt komen. Probeer ook hier voor de gezonde keuzes te gaan, zoals bijvoorbeeld gegrilde kip, biefstuk, zalm of witvis. En ook al is het vaak beperkt in restaurants, zorg ook hier dat je genoeg groentes binnen krijgt en bestel eventueel een extra portie (gegrilde) groenten bij. Toetjes? Heerlijk, maar niet iedere dag! Of deel er een met je partner, familie of vrienden.. Scheelt toch weer de helft hè? ?. Nog meer tips voor Get Fit uit eten gaan, lees deze tips nog even terug.

 

 

  1. SPORTEN & BEWEGEN

Heeft jouw camping, hotel of resort een fitnessruimte? Ideaal, begin je dag lekker met een half uurtje bewegen. Is er geen fitnessruimte aanwezig? Niet getreurd, er zijn andere manieren om te sporten op vakantie! Zoek van te voren wat bootcamp oefeningen of oefeningen met eigen lichaamsgewicht op die je makkelijk buiten kan doen (jullie hebben al een aantal keer oefeningen voor thuis gekregen, die kun je ook op vakantie doen zoals: deze, deze of deze) Sta dan een paar keer vroeg op en ga lekker voor je ontbijt trainen, of erna. Zijn er mooie wandeltochten in de buurt? Kan je fietsen huren? Kanoën? Of natuurlijk gewoon een rondje hardlopen. Doe iets waarbij je de omgeving kan ontdekken én tegelijk wat calorieën kan verbranden. Twee vliegen in één klap

 

 

  1. PORTIECONTROLE & DELEN

Ook op vakantie blijft portiecontrole belangrijk. Geniet vooral van alle lekkere buitenlandse lekkernijen, maar zorg ervoor dat dit met mate is! Ook ben ik, zoals je misschien al wel door de regels door hebt kunnen merken, een groot voorstander van delen! Een pizza? Een toetje? Een croissantje bij het ontbijt? Dit hoef je natuurlijk niet helemaal te eten als er iemand in je omgeving is die dit graag met je wilt delen. Heb je de smaak toch even geproefd, maar eet niet je niet gelijk teveel?

 

 

  1. TUSSENDOORTJES

Misschien eet je op vakantie al minder tussendoortjes, doordat je tijdens de andere maaltijd anders eet (andere tijden). Als je toch honger krijgt, zorg dan dat je gezonde tussendoortjes eet. Fruit is een goede optie en vaak ook érg lekker in warme vakantielanden.

 

 

  1. ALCOHOL

Op vakantie is het erg verleidelijk om vaak aan de alcohol te gaan, een lekker wijntje bij het avondeten, tijdens een spelletje, op het strand, op de boulevard (zijn ondertussen al aardig wat wijntjes). Een glaasje hier en daar moet zeker kunnen. Vergeet alleen niet dat je zo veel loze calorieën weg drinkt, terwijl je waarschijnlijk ook al (te) veel calorieën eet.

 

  1. DRINK VEEL WATER

Dit is natuurlijk altijd al belangrijk, maar al helemaal als je naar warme landen op vakantie gaat. Dan is minimaal 3 liter water op een dag helemaal niet gek! Dit zorgt er ook voor dat je voldoende gehydrateerd blijft, je maag voller blijft waardoor je minder snel gaat snacken én zorgt het voor de afvoer van afvalstoffen die je toch door wat ongezonder te eten binnen zult krijgen.

 

  1. BE PREPARED

Als laatste: ga voorbereid op vakantie! Bedenk wat je van je vakantie verwacht, hoe je met je eten wilt omgaan en of je wilt gaan sporten of niet. Als je dat van tevoren met jezelf „afspreekt” dan hou je het makkelijker vol. Ook kan je wat dingen van thuis meenemen zoals bijvoorbeeld sportschoenen en kleding, springtouw, etc.

 

Hebben jullie zelf nog goede tips? Laat het mij en de andere dan weten, samen gaan we FIT de vakantie door!