Wat is nou de ultieme tip als het gaat om afvallen? Geen koolhydraten? Non-stop sporten? Nooit meer een koekje?
Ik denk dat de ultieme tip is ‘’positief denken’’.

 

Positief denken voor effectief afvallen
Mensen die positief staan in het proces van afvallen, hebben een veel grotere kans van slagen. Negatieve gedachten zorgen er namelijk voor dat de kans op terugval groter is

 

Tips om een positieve gedachten vast te houden:

 

Denk aan wat je wél gaat eten

Zodra sommige mensen bedenken dat ze willen gaan afvallen. Denken ze aan alles dat ze niet meer gaan eten. Geen koekjes meer, geen snoepjes, geen chips, geen ijs, geen patat, geen snacks en ga zo maar door. Het gevolg? Je denkt de hele dag juíst alleen nog maar aan deze dingen.

Draai het eens om! Denk aan wat je wél gaat eten. Maak bijvoorbeeld ‘s ochtends al een gezond plan voor de dag, met dingen die jij lekker vindt. Als je al hebt bedacht dat je ‘s avonds een milkshake-smoothie gaat maken van bevroren mango met melk, dan hoef je de kasten niet meer door te spitten en kom je minder snel in de verleiding om iets ongezonds te pakken!

 

 

Gun jouw lichaam een goede gezondheid

Vaak voelen we onszelf een beetje zielig als we aan het afvallen zijn. Je moet voor je gevoel zo veel lekkere dingen afslaan en kan niet meer altijd meedoen met vrienden. Elke avond je vaste wijntjes drinken zit er ook al niet meer in.

Ook dit draaien we om! Bedenk dat je jezelf eigenlijk een heel groot plezier doet. Natuurlijk worden we blij van een zak chips of een reep chocolade, maar die blijdschap duurt maar heel even. Het positieve gevoel van een fit en gezond lichaam duurt ZO veel langer! Gun jezelf dat gezonde lichaam. Dat je daarvoor vaker ‘nee’ moet zeggen, is helemaal je eigen keuze. Wees daar mega trots op, in plaats van dat je jezelf zielig vindt.

 

Zie een kleine terugval als een leermomentje
Het zal nooit in een keer helemaal goed gaan. Zwakke momenten hebben we allemaal. Je bent misschien geneigd om negatieve gedachtes te krijgen als het fout ging. ‘Zie je wel, ik kan het niet’ en ‘Nu is het toch al verpest’, zijn dingen die ik vaak hoor.

 

Probeer in plaats daarvan het hele proces eens te analyseren, waardoor ging het eigenlijk fout? Wat gebeurde er? Was je niet goed voorbereid? Voelde je een bepaalde emotie? Verveelde je je? Bedenk ook of je deze situatie had kunnen voorkomen en hoe je dat had kunnen doen. Dit is een super waardevol leermoment voor in de toekomst. Besef daarnaast dat foutjes erbij horen! Ga er vanaf de start van het afvalproces vanuit dat het niet 100% goed zal gaan. Af en toe jezelf mindere momenten ‘gunnen’ en vergeven is heel belangrijk.

 

 

Focus op dingen die goed gaan

We zijn ZO goed in het maken van lijstjes met dingen die beter kunnen! Kijk echter ook naar de dingen die je positief hebt veranderd. Let daarbij niet alleen op de grote punten, maar ook op de hele kleine. Misschien heb je voor het eerst gesport, een gezond tussendoortje gepakt in plaats van een koek of misschien eet je nu meer groenten dan eerst. Geef jezelf de credits die je verdient!! Verlies nooit uit het oog hoe veel positieve stappen je al hebt gemaakt. Het gaat bij niemand 100% goed, dus ook bij jou (en bij mij!) niet. Als je daarover in gaat zitten, zal het echt niet beter gaan.

Het is ontzettend moeilijk om je manier van denken te veranderen. Ik denk echter dat het de enige manier is om succesvol je doel te bereiken. Zet dus een grote glimlach op je gezicht, think positive thoughts en ga ervoor!!