Hallo Get Fitters,

Vandaag geef ik jullie een aantal feiten en fabels over voeding. Ik ben benieuwd of jullie dit allemaal al wisten of dat er ook nog nieuwe dingen tussen zitten.

Waarom zo’n lap tekst vraag je je misschien af? Deze feiten en fabels zorgen voor meer bewustwording over de voeding die jij gebruikt. Hopelijk lees je vandaag dingen die jij nog niet wist, of waarvan jij dacht dat het een fabel was. Dus veel leesplezier!

 

Van een banaan word ik dik
Fabel; een banaan bevat iets meer koolhydraten dan een appel. Een kleine banaan bevat ca. 100 Kcal en veel vitamines en mineralen. Een eierkoek bevat al snel 155 Kcal en heel weinig voedingsstoffen.

 

Na acht uur s’avonds mag ik niet meer eten
Fabel
; na acht uur word je stofwisseling inderdaad iets trager. Maar als je hebt gesport of je moet nog werken, is het geen probleem om nog iets te eten. Een schaaltje yoghurt, een stukje fruit of nog een volkoren cracker met mager beleg is geen probleem. Het gaat er uiteindelijk om hoeveel Kcal je gedurende de dag binnen krijgt en welke keuzes je maakt. Vermijd wel snoep en andere zoetigheden.

 

Vetten dienen we te vermijden
Fabel; 
Er bestaan meerdere soorten vetten. Transvetten zijn schadelijk en ook dienen we de verzadigde vetten te beperken. De onverzadigde vetten hebben we juist wel nodig, ook als we willen afvallen. Onverzadigde vetten spelen een belangrijke rol; het is o.a. een bestanddeel van hormonen maar ook om de vetstofwisseling te optimaliseren. Vette vis zoals zalm ,makreel en sardientjes zijn heel gezond. Ook noten zoals walnoten en avocado zitten boordevol goede vetten. Pinda’s bevatten juist veel verzadigde vetten. Het is alleen belangrijk om de hoeveelheiden niet te overdrijven (handje noten is ook echt een handJE noten haha).

 

Brood is een dikmaker.
Fabel: Het is een fabeltje dat brood een dikmaker is. Met name het smeersel en het beleg zijn daarvoor verantwoordelijk. Een dikke of dubbele snee brood is juist een uitstekende basis voor een gezond leefpatroon. Besmeer het brood dun met een halvarine of light-product uit een kuipje en kies voor belegsoorten met minder vet en suiker. Denk ook eens aan sla en plakjes tomaat, komkommer en avocado voor op brood. Volkorenbrood heeft de voorkeur; daarin zitten veel vezels, B-vitamines en jodium

 

Eén keer per week vis eten is goed voor uw hart.
Feit! Vis is gezond omdat het omega-3 vetten bevat. Het zijn vetten die een speciale samenstelling (veel onverzadigd vet) hebben en die vrijwel alleen in vis en bijvoorbeeld schaal- en schelpdieren voorkomen. Visvetten maken de kans op hart- en vaatziekten kleiner. Eet daarom één keer per week vis bij de warme maaltijd of bij de broodmaaltijd.

 

Om af te vallen kun je beter vruchtensap drinken dan frisdrank.
Fabel! Een glas vruchtensap bevat ongeveer evenveel calorieën als een glas cola of sinas (± 105 kcal per glas van 250 ml). Druivensap bevat zelfs veel meer calorieën (160 kcal per glas), maar tomatensap bevat weer minder calorieën (43 kcal per glas).

 

Het jojo-effect is onvermijdelijk als je snel gewicht verliest.
Fabel: Wanneer je snel veel afvalt is de kans groot dat je ook weer snel op je oude gewicht terugkomt. Dit hoeft niet waar te zijn. Door tegelijkertijd je voedingsgewoonten aan te passen kun je ervoor zorgen dat je op je nieuwe gewicht blijft.

 

Wanneer je dorst krijgt ben je al te laat met drinken.
Feit: Water is belangrijk. Probeer daarom de hele dag door kleine beetjes water tot je te nemen. Een goede dagelijkse hoeveelheid vocht komt neer op 1,5 tot 2 liter

 

Wordt je dik als je elke week friet eet?
Fabel:
Van één portie patat per week word je niet dik. Als je gezond en gevarieerd eet, is het geen probleem om af en toe een frietje te eten. Het gaat om de juiste balans (en wat je bij dat frietje doet, saus, snacks etc.).

 

Zoetigheid past niet in een gezonde levensstijl
Fabel.
 Je mag best zoetigheid eten, maar met mate. Als je een echte zoetekauw bent en je laat zoetigheid helemaal uit je dieet weg, dan wordt het alleen maar lastiger om het vol te houden. Je kunt het beste maximaal twee keer per week iets lekkers nemen, zo blijft het speciaal.

 

Ik moet de rest van mijn leven op mijn voeding letten.
Feit
. Je hebt de aanleg om dik te worden en als je eenmaal bent afgeslankt, is het niet zo dat je automatisch slank blijft. Je zult de rest van je leven gezond moeten blijven eten en veel moeten blijven bewegen om op gewicht te blijven. Als je weer terug gaat naar je oude eetpatroon zitten de verloren kilo’s er zo weer bij.

 

Ik kan maar beter geen ontbijt nemen, scheelt weer kcal.
Fabel:
Het weglaten van het ontbijt is juist geen goed idee als je wilt afslanken. Je krijgt daardoor juist meer honger en eet waarschijnlijk meer bij een volgende maaltijd. Ook is het belangrijk om ‘s morgens gelijk je stofwisseling op gang te brengen, zodat je de rest van de dag alles wat je eet en drinkt goed kunt verwerken.

 

Spieren zijn zwaarder dan vet
Feit: Het is ook de grootste reden dat ik aanraadt om niet alleen naar gewicht te kijken, als je bezig bent met gezonder leven en verbeteren van je fitheid. Het kan namelijk zo zijn dat je niet afvalt in kilo’s, maar wel in omvang. Vooral als je veel krachttraining doet, kan je lichaam strakker en slanker worden zonder dat je dit op de weegschaal ziet.

 

Bij warm weer kun je het beste warmen dranken drinken.
Feit:
Wanneer je hete dranken drinkt, zal je lichaam de thermostaat uit zichzelf langer gaan zetten. Door het drinken van ijskoud water neigt het lichaam er juist naar om je lichaam te moeten opwarmen. De thermostaat wordt dan dus juist hoger gezet, je gaat het dan dus nog warmer krijgen.

 

Als ontbijtgranen kun je het beste kiezen voor cruesli.
Fabel:
 Cruesli zit boordevol suikers. Vaak is suiker het tweede ingrediënt op de ingrediëntenlijst, dat betekend dat het 1-na-grootste deel van het product bestaat uit suiker. Je kunt dus beter kiezen voor de ongezoete versie van Muesli.

 

Kersen zijn minder gezonde keuzes voor fruitinname.
Fabel:
Kersen zijn veel gezonder dan de meeste mensen denken. Mede door de grote hoeveelheid vezels die erin zitten. Vezels zorgen voor een fit en goed gevoel en bij een goede stoelgang. Daarnaast bevatten kersen als één van de weinige soorten fruit relatief veel eiwit. Kersen bevatten relatief veel melatonine, wat zorgt voor een goede nachtrust. (Goed nieuws: vanaf juni zijn er weer vol op kersen verkrijgbaar)

 

Hopelijk is jullie kennis weer een stukje vergroot omtrent goede voeding.
Heb jij zelf nog onderwerpen of producten waarvan jij wilt weten hoe het nou zit, gezond of ongezond. Laat dan een reactie achter en ik zal ze binnenkort allemaal bespreken.