Ik wil even terugblikken naar het begin van de Get Fit Challenge.
Toen we net begonnen, herhaalde ik regelmatig het belang van calorieën tellen.
Ik adviseerde om via een app of internet een voedingsdagboek bij te houden en ik zetten bij de dagmenu’s neer hoeveel calorieën iedere maaltijd bevatte.
Om op die manier bewust te worden van hoeveel je eet op een dag en zodat je onder je caloriebehoefte blijft (en dus gewicht verliest).

 

Maar wanneer je iedere ochtend een schaaltje kwark met ontbijtgranen en een stuk fruit eet, weet je onderhand wel dat je rond de 350 kcal zal zitten. Toch? Ik kan het onderhand wel dromen hoeveel calorieën er in bepaalde voedingsmiddelen zit.
Niet iedereen is fan van calorieën tellen. Sommige mensen vinden het een handige houvast en een goede manier om resultaat te garanderen. Voor anderen is het echter een tijdrovend klusje waar ze al snel gedemotiveerd van raken. Ook kan het bijvoorbeeld onpraktisch zijn als je veel buitenshuis eet.

Maar als je niet je caloriebehoefte bijhoud, kan je dan nog wel afvallen?
Gelukkig is dat zeker mogelijk. In de afgelopen twee maanden hebben jullie al veel kennis opgedaan over gezonde voeding en is de bewustwording omtrent voeding toegenomen.

 

Vandaag geef ik jullie nog 10 praktische tips die je aan kunt houden om gewicht te verliezen, zonder alle calorieën op een dag te hoeven tellen (in te voeren in de mobiel).

 

Let wel, als je geen calorieën telt, betekent dat niet dat ze opeens niet meer van belang zijn.
Uiteindelijk is er maar één manier om vet te verbranden: een energietekort creëren, zodat je dat vet als brandstof nodig hebt.

 

 

Hier komen de tips:

 

  1. Vervang snelle koolhydraten
    Snelle koolhydraten – zoals niet-volkoren granen of toegevoegde suikers – verzadigen erg slecht. Je blijft er ongemerkt van eten en krijgt zo al snel te veel energie binnen. Kies dus liever voor volkoren brood, zilvervliesrijst, volkoren pasta, enzovoort. Die leveren veel meer vezels, waardoor je sneller en langer gevuld raakt.

 

  1. Eet meer eiwitten
    Eiwitten zorgen voor een ‘vol’ (verzadigd) gevoel. Daarnaast worden ze langzamer verteerd, zodat je maag langer vol blijft. Zorg dus dat je bij elke maaltijd een bron van eiwitten eet. Goede opties zijn bijvoorbeeld mager vlees, gevogelte, vis, eieren, peulvruchten, soja of een handje noten.

 

  1. Vermijd ongezonde vetten
    Nu denk je waarschijnlijk ‘’maar jij zei dat vetten zorgen voor ‘vol gevoel’. Ja dat klopt, maar er zit een verschil in ongezonde en gezonde vetten. Vet bevat veel calorieën: 9 kcal per gram. Je hebt vetten tot op zekere mate nodig, maar het is wel verstandig om overbodige, ongezonde soorten te vermijden. Dat betekent vooral dat je bewerkte vette producten als chips, bladerdeeg en vet gebak moet vermijden. Gezonde vetten als vis, olijfolie, avocado en noten zijn wél prima keuzes.

 

  1. Verdubbel je portie groente
    Een veelgehoorde vuistregel is: zorg dat de helft van je bord gevuld is met groente. Een uitstekend advies, want groentes leveren veel nuttige voedingstoffen en vezels, met maar weinig calorieën. Denk terug aan het bord-model waar we het een aantal weken terug over gehad hebben.

 

  1. Plan tussendoortjes
    Huh, zeg je nu misschien, maar ik dacht dat tussendoortjes juist slecht waren? Dat kán inderdaad kloppen – maar alleen als het ongezonde tussendoortjes zijn. Probleem is, als je geen snacks plant, grijp je door de honger vroeg of laat toch wel naar de chips. Dan kun je dus beter wat gezonde tussendoortjes voorbereiden en daadwerkelijk nuttige voedingsstoffen binnenkrijgen.

 

  1. Drink meer water
    Afvallen zonder calorieën tellen draait niet alleen om eten. Ook hoe veel je drinkt heeft invloed. Soms interpreteert je lichaam honger namelijk als dorst, met het gevolg dat je meer eet dan je nodig hebt. Dat voorkom je door dagelijks twee liter te drinken, goed verspreid over de dag. Let wel op dat je geen frisdrank en vruchtensap kiest: dat zijn weer extra calorieën die slecht vullen.

 

  1. Ga niet voor propvol
    Veel mensen zijn gewend te eten tot ze bij wijze van spreken uit hun broek knappen. Maar als je daar bij elke maaltijd voor gaat, wordt afvallen moeilijk! Verander je mindset en stop met eten als je geen honger meer hebt. Ik heb vroeger geleerd om altijd netjes mijn bord leeg te eten, dat is natuurlijk prima. Als jij dit ook altijd geleerd heb, heb ik een goede tip: schep je bord minder voel ? haha. Eet rustig en mocht je daarna echt nog honger hebben schep je nog een klein beetje bij. Meestal merk je dat één keer opscheppen al meer dan genoeg is.

 

  1. Eet met meer aandacht
    Je maag heeft 20 minuten nodig om het signaal af te geven dat je verzadigd bent. En als je zonder aandacht eet, kan het nog langer duren. Als je heel snel eet, krijg je in die tijd makkelijk onnodig veel energie binnen. Probeer dus rustig en aandachtig te eten, zonder dat je intussen tv kijkt of andere dingen aan het doen bent.

 

  1. Beweeg meer
    Deze had je waarschijnlijk al verwacht he, haha. Minder energie binnenkrijgen is één ding, maar afvallen zonder calorieën tellen wordt ook makkelijker als je meer energie verbrandt. Daarvoor is beweging essentieel.

 

  1. Slaap meer
    Ten slotte: slaap. Een slechte nachtrust zorgt voor meer honger, minder zelfbeheersing en meer suikerbehoefte. Het moge duidelijk zijn dat je je dieet daarmee niet van dienst bent. Probeer dus sowieso die 7-8 uur slaap per nacht te krijgen. Tips voor goede nachtrust hebben we pas nog besproken, weet je nog?

 

 

Ik zeg niet dat je nu nooit meer je calorieën moet tellen, zeker niet. Op sommige dagen is het wel eens wijs om even in een voedingsdagboek bij te houden wat en hoeveel je eet op een dag.
Hiermee creëer je bewustwording, wat essentieel is voor op gewicht blijven of afvallen.