We hebben het pas al gehad over te veel suikers binnenkrijgen en wat voor negatieve effecten dat met zich mee brengt.

Maar hetzelfde geld voor te veel zout. De laatste tijd hoor je steeds meer over het teveel binnen krijgen van zout. Dit heeft vooral te maken met het feit dat we veel kant en klare producten gebruiken. Maar, hoe slecht is dat nou eigenlijk, te veel zout eten? En hoe kun je minder zout binnen krijgen, en toch nog lekker eten.

 

Toegevoegd zout.

De hoeveelheid zout die we binnen krijgen komt niet alleen van het zout wat we zelf tijdens het koken of op ons bord toevoegen. 80% van het zout wat we binnen krijgen is door fabrikanten toegevoegd.

In heel veel producten zit dus meer zout dan je waarschijnlijk denkt.  Wanneer je zelf soepen, sauzen etc. maakt heb je al een stuk meer controle over de hoeveelheid zout die je toevoegt.

We hebben het een aantal weken geleden al gehad over ‘koken zonder pakje’. In veel kant-en-klaar kruidenzakjes/pakjes zit namelijk veel toegevoegd zout. Zonde als je juist gezond probeert te gaan leven.

 

Wat zijn de risico’s van teveel zout?

Hart.
Waarschijnlijk denk je gelijk aan de risicogroep “mensen met een te hoge bloeddruk”. Maar wist je dat te veel zout slecht is voor iedereen? Wanneer je te veel zout binnen krijgt houdt je lichaam meer vocht vast. Hierdoor zal de bloeddruk stijgen en moet je hartspier harder pompen om je bloed door je aderen te persen. Deze extra druk kan na een tijdje je vaatwanden beschadigen. Dat kan dan weer leiden tot hart-en vaatziekten. Door minder zout te eten daalt je bloeddruk. Daarmee verminder je dus de kans op hart- en vaatziekten.

 

Nieren.
Je nieren regelen dat je minder zout verliest als je weinig zout eet en andersom: dat je meer zout verliest als je veel zout binnenkrijgt. Wanneer je dus te veel zout eet moeten je nieren veel harder werken en kunnen ze beschadigen

 

Botten.
Als je veel zout eet gaan je nieren dus aan de slag. Deze zorgen er voor dat je het te veel aan zout uit plast. Je plast een te veel aan zout uit samen met het mineraal calcium. Calcium is nodig voor de opbouw en het onderhoud van je gebit en je botten. Minder zout eten betekend dus minder kans op botontkalking

 

Minder zout gebruiken.

Als 80% van het zout is toegevoegd door de fabrikanten, wil dat zeggen dat we de andere 20% zelf toevoegen. Maar vaak kun je je eten veel meer smaak geven door kruiden en specerijen (zonder zout) toe te voegen

 

Pas op de zout in zoet

Ja, ook in veel zoete producten zoals koek en gebak zit zout. Al zou je het misschien in eerste instantie niet echt denken.

 

Tips om minder zout te eten:

  • Zout blijft zout.
    Je hebt verschillende soorten zout (zeezout, himalayazout etc.), men zegt dat het ene zout beter (minder slecht) is als het andere. Daar zit wel waarheid in, maar het blijft zout. Wie minder zout wilt gaan eten, gebruik dan ook minder zout.

 

  • Zelf koken.
    80% van het zout dat we eten komt uit producten waar zout van nature in zit of waar het aan is toegevoegd door fabrikanten. Maak je zelf sauzen, marinades, dressings of bijvoorbeeld soep, dan bepaal jij hoeveel zout je toevoegt. Lees eventueel het stukje terug over ”koken zonder pakje”.  https://fysiotherapiedewaard.nl/2018/05/22/koken-zonder-zakjes-of-pakjes/

 

  • Geef je eten smaak, zonder zout.
    De andere 20% van het zout dat we eten, voegen we zelf toe bij het koken of aan tafel, om het eten smaak te geven. Maar er zijn er zoveel andere, gezondere smaakmakers, zoals verse of gedroogde kruiden.

 

  • Eet niet teveel producten buiten de Schijf van Vijf.
    Hier hebben we het paar weken geleden ook over gehad, probeer 80% van wat je eet uit de Schijf van Vijf te halen.
    In de Schijf van Vijf vind je vooral producten zonder toegevoegd zout. Aan brood, kaas, gezouten vis en peulvruchten in blik of glas is wel zout toegevoegd, maar die leveren ook nuttige voedingsstoffen. Er zijn echter ook producten waaraan veel zout is toegevoegd en die weinig voedingstoffen bevatten. Denk aan sauzen, snacks, koek en gebak. Als je vooral uit de Schijf van Vijf eet en minder buiten de Schijf van Vijf dan krijg je niet te veel zout binnen en genoeg voedingsstoffen https://fysiotherapiedewaard.nl/2018/05/18/wat-als-een-product-niet-in-de-schijf-van-vijf-staat/

 

 

Producten met veel zout:

  • Kant-en-klaarmaaltijden.
  • Pizza, vooral pizza’s met vlees, vis en kaas zijn zout bommen
  • Soep
  • Jus en sauzen, zakje jus is en zoutbom net als mosterd en curry
  • Snacks, paar borrelnootjes, loempia’s en een bamibal en je zit al boven je zoutbehoefte voor de hele dag.
  • Kaas.
  • Broodbeleg, bewerkte vleeswaren zoals rookvlees, salami en bacon

 

Wil jij weten welke producten uit de supermarkt zoutarm zijn? Kijk dan op deze website:

http://www.nosalt.nl/category/zoutarme-producten/

Conclusie.

Om na te gaan hoeveel zout je zelf binnen krijgt kan je gebruik maken van voedingsdagboek ’s zoals Mijn Eetmeter van Het voedingscentrum of de zouttest (www.zouttest.nl). Door minder zout binnen te krijgen verlaag je het risico op hart- en vaatziekten. De gezonde bovengrens is 6 gram. Minder zout eten is iets waaraan je moet wennen omdat je snel gewend raakt aan de smaak van zout.