Heb jij soms wel eens moeite met in slaap komen, of slaap je slecht?
Wist je dat voeding een grote invloed heeft op hoe je slaapt. Om je nachtrust te verbeteren is er veel meer dat je kunt doen dan alleen je koffie ’s avonds over te slaan.

 

Vandaag een paar tips over welke voedingsmiddelen je nachtrust kunnen verbeteren, waardoor je ’s ochtends met meer energie wakker wordt (om bijvoorbeeld lekker te gaan sporten ?)
Ik waarschuw jullie vast: er komen een aantal vreemde woorden in voor, maar die mag je gelijk weer vergeten. Zolang je maar onthoud welke producten waar goed voor zijn.

  • Drink kamillethee.
    Kamillethee is niet alleen lekker, het is ook ontzettend gezond! De thee bevat verschillende antioxidanten, die helpen om bijvoorbeeld ontstekingen tegen te gaan en de kans op hart- en vaatziektes te verlagen. Daarnaast is kamille ook een van de rijkste bronnen van apigenine (moeilijk woord, mag je gelijk weer vergeten). Dit is een antioxidant die helpt om jezelf sneller slaperig te voelen en om slapeloosheid tegen te gaan.

 

  • Eet een banaan.
    Bananen zijn ontzettend goed voor je, niet alleen als snelle energiebron voor het sporten maar ook voor je nachtrust. Ze dragen bij aan een gezonde bloeddruk, sterke botten en het voorkomen van diabetes type 2. Ook bevatten bananen twee stofjes waardoor je beter slaapt: tryptofaan en magnesium. Van magnesium wordt gedacht dat het je slaap verbetert, doordat het ontstekingen bestrijdt en je cortisolniveau verlaagt. Cortisol is een stresshormoon dat ervoor kan zorgen dat je moeilijker in- en doorslaapt. Tryptofaan het hormoon dat onmisbaar is voor een goede nachtrust.
    Banaan heeft een postief effect op de nachtrust, als je deze 2 uur voor het slapengaan eet.

 

  • Eet amandelen.
    Melatonine is als het ware een slaapstofje. Als we het over melatonine hebben, mogen amandelen niet ontbreken. Amandelen zijn daar namelijk een goede bron van. Daarnaast bevatten ze – net als bananen – een behoorlijke hoeveelheid magnesium. Ga nou niet gelijk een heel zakje leegeten, want de calorieën tikken natuurlijk wel hard aan dan. Houd het gewoon bij een handje (denk aan de hand-methode regel).

 

  • Eet een kiwi
    Kiwi’s zijn echte Vitamine C bommetje.  Daarnaast bevatten kiwi’s ook veel vitamine K en verschillende mineralen en sporenelementen. Uit diverse onderzoeken blijkt dat kiwi´s helpen om je nachtrust te verbeteren. Kiwi’s zijn dus zeker een aanrader om aan je voedingspatroon toe te voegen.

 

  • Eet walnoten
    Walnoten helpen op drie verschillende manieren om je slaap te verbeteren. (1) Ze zijn een goede bron van melatonine en magnesium. (2) Daarnaast helpen de vetzuren (omega 3) uit walnoten ook om beter te slapen. (3) Daarnaast bevatten walnoten vitamine E en zeldzame antioxidanten. Deze stoffen helpen je hersenen gezond te houden. Dus een handje per dag (afwisselend met andere noten, niet van iedere soort een handje haha) is wel aan te raden.

 

Een hele lap tekst met producten die de nachtrust dus verbeteren, maar wat zou dan (naast koffie) producten die je beter kunt vermeiden voor het slapen gaan?

  • Koffie dus, maar ook andere cafeïne dranken zoals cola, energie dranken en zwarte thee
  • Suikers, denk aan snoep, koeken, chocola, etc.
  • Alcohol
  • Vetten
  • Pittig eten

 

Natuurlijk zijn er ook andere factoren die de nachtrust kunnen verstoren: kunstlicht, stress, tv, mobieltje en gebrek aan regelmaat.

 

Ben benieuwd of de tips gaan werken voor je. Heb jij zelf nog tips waardoor jij een goede nachtrust krijg? Deel ze met anderen.